Jak zacząć biznes fotograficzny?
Ponoć najlepsza ścieżka kariery zawodowej to ta powiązana ze swoją pasją. Niemal każdy, kto lubi fotografować, przynajmniej raz w życiu zastanawiał się, czy nie wykorzystać swojego hobby do celów zarobkowych. W jaki jednak sposób zacząć zarabiać na zdjęciach?
W jaki sposób zarabia się na fotografii?
Zawód fotografa to praca o charakterze artystycznym. Z tego powodu kariera w tej branży bywa kręta i nieprzewidywalna, ale czasem umożliwia uzyskiwanie wysokich dochodów w przyjemny sposób. Fotografowie zarabiać mogą przynajmniej na kilka sposobów np. na sprzedaży praw autorskich do swoich zdjęć, czy też wykonując fotografie na zamówienie.
Chcąc rozpocząć swoją karierę w fotografii potrzeba nie tylko talentu. Równie ważne, a czasem nawet ważniejsza jest cierpliwość, wiara we własne umiejętności i stałe doskonalenie się. Nie obędzie się także bez pewnych inwestycji, ponieważ nawet najlepszy fotograf nie zdziała dużo bez profesjonalnego sprzętu.
Trzeba też liczyć się ze sporą konkurencją. Fotografowanie to, szczególnie w dzisiejszych czasach, popularne hobby. Zdjęcia może przecież wykonywać każdy, by potem pokazać je światu za pośrednictwem mediów społecznościowych. Retusz zdjęć także jest banalny, można go przecież wykonać przez jedną z dziesiątek aplikacji mobilnych, czy też na komputerze. Trudno się więc dziwić, że coraz więcej fotografów działających amatorsko rozważa rozpoczęcie fotograficznego biznesu.
Jakie są początki biznesu fotograficznego?
Zarabianie na fotografii to praca, która jednak mocno różni się od takiej wykonywanej na etacie. Zwykle jej charakter dużo bardziej przypomina działalność tzw. wolnych strzelców. Inwestycja w dobry sprzęt i wykonywanie świetnych zdjęć może się więc okazać niewystarczające.
Konieczne są również kompetencje miękkie, a szczególności komunikatywność i zdolność zrozumienia potrzeb klientów. Na szczęście takie umiejętności rozwijać można z łatwością, wystarczy chęć nauki i zdobywanie doświadczenia.
Jak pozyskiwać klientów?
W centrum każdego biznesu, w tym i tego związanego ze zdjęciami, znajduje się klient. Z tego powodu ogromne znaczenie, zwłaszcza w początkowych etapach działalności ma reklama oraz markting. W przypadku fotografów najważniejsze jest dobre portfolio.
Próbki wykonanych przez siebie zdjęć mają zachęcić klientów do kontaktu. Trzeba więc dobrze przemyśleć, jakie zdjęcia umyści się w swoim portfolio. Od strony technicznej jest to bardzo proste i może być nawet całkowicie darmowe. Portfolio można umieścić np. na własnym blogu.
Przydatne mogą być także dokumenty potwierdzające umiejętność wykonywania zdjęć. Certyfikaty uzyskane po kursach fotograficznych, czy dyplomy uzyskane podczas konkursów zdjęciowych także powinny znaleźć się w takim portfolio.
Własnego bloga, czy też swoją stronę internetową można reklamować. Działania takie, jak pozycjonowanie w wyszukiwarce, czy reklamy Google AdWords lub Facebook Ads zwiększają liczbę odwiedzających stronę internetową, a więc powiększają bazę potencjalnych klientów.
Z początku jednak większość fotografów polega na tzw. marketingu szeptanym. Mówiąc prościej, wykonują zdjęcia na zlecenie swoich znajomych i członków rodziny. Jeśli ktoś w kręgu bliskich osób zamierza uwiecznić na zdjęciach jakieś ważne wydarzenie, np. przyjęcie pierwszej komunii to warto zaoferować swoje usługi.